Tuesday, March 15, 2011

Recensioner

En recension är en utvärdering av en publikation, t.ex. en film (en filmrecension), videospel, musikalisk komposition (musik recension av ackord eller inspelning), bok (bokrecension), en maskinvaruenhet som en bil, hem apparaten eller dator, eller en händelse eller prestation, t.ex. en levande musik konsert, en pjäs, musikteater visa eller dansföreställning. Förutom att en kritisk utvärdering kan recensionen författare tilldela arbetet ett betyg för att ange dess relativa värde. Mer löst, kan en författare granska aktuella händelser, trender, eller objekt i nyheterna. En sammanställning av kommentarer kan själv kallas en recension. The New York Review of Books, till exempel, är en samling essäer om litteratur, kultur och aktuella frågor. National Review, som grundades av William F. Buckley, Jr, är en inflytelserik konservativ tidskrift, och Monthly Review är en långvarig socialistisk tidskrift. Det är ofta ett yttrande.

I vetenskaplig litteratur är litteraturstudie en kategori av vetenskapliga papper, vilket ger en syntes av forskning om ett ämne vid denna tidpunkt. En sammanställning av dessa recensioner utgör centrala innehållet i en "högre" vetenskaplig tidskrift, med exempel inklusive årliga tester, den Nature Reviews rad tidskrifter och trender. En peer review är den process genom vilken forskarna bedöma det arbete som deras kollegor som har lämnats in för publicering i den vetenskapliga litteraturen. En programvara recension är också en form av peer review, som medarbetare.

En konsument kontroll avser en recension skriven av ägaren av en produkt eller användaren av en tjänst som har tillräcklig erfarenhet för att uttala sig om tillförlitlighet och huruvida produkten eller tjänsten levererar sina löften. En expertgrupp hänvisar ofta till en recension skriven av någon som har testat flera peer produkter eller tjänster för att identifiera vilka ger bäst valuta för pengarna eller den bästa uppsättning funktioner. En köpt granskning är systemet där skaparen (vanligtvis ett företag) av en ny produkt betalar en granskare att granska sin nya produkt.