Saturday, December 24, 2011

En recension...

En översiktlig granskning är en utvärdering av en publikation, en produkt eller en tjänst, t.ex. en film (en film recension), videospel, komposition (musik granskning av en sammansättning eller inspelning), bok (bokrecension), en bit av hårdvara som en bil, smarta hem, eller dator, eller en händelse eller prestation, t.ex. en live-konsert, en pjäs, musikal visa eller dansföreställning. Förutom en kritisk utvärdering kan översynen författare tilldela arbetet ett betyg som visar dess relativa värde. Mer löst, kan en författare granska aktuella händelser, trender, eller objekt i nyheterna. En sammanställning av kommentarer kan själv kunna kallas en översyn. The New York Review of Books, till exempel, är en samling essäer om litteratur, kultur och aktuella frågor. National Review, som grundades av William F. Buckley, Jr, är en inflytelserik konservativ tidskrift, och Monthly Review är en långvarig socialistisk tidskrift.

I den vetenskapliga litteraturen, översiktsartiklar är en typ av vetenskaplig uppsats som ger en syntes av forskningen på ett ämne vid denna tidpunkt. En sammanställning av dessa översyner utgör kärnan innehållet i en "sekundär" vetenskaplig tidskrift, med exempel bland annat årliga recensioner i Nature Reviews serier av tidskrifter och trender. En peer review är den process genom vilken forskare utvärdera arbetet med sina kollegor som har lämnats in för publicering i den vetenskapliga litteraturen. En programvara översyn är också en form av peer review, av medarbetare.

En konsument översyn hänvisar till en recension skriven av ägaren till en produkt eller användaren av en tjänst som har tillräcklig erfarenhet för att uttala sig om tillförlitlighet och huruvida produkten eller tjänsten levererar sina löften, annars känd som recensioner .. En expertgranskning hänvisar ofta till en recension skriven av någon som har testat flera peer-produkter eller tjänster för att identifiera vilka ger bäst valuta för pengarna eller den bästa uppsättning funktioner. En köpte översynen är system där Skaparen (oftast ett företag) av en ny produkt betalar en granskare att granska sin nya produkt.